Friday, May 30, 2014

Kisah Benar 1: Perlu faham peranan ikon dalam pemasaran

Tahun 2000, sebuah syarikat besar ingin melancarkan produk terbarunya. Pelancaran tersebut melibatkan siaran langsung di TV. Syarikat tersebut masih lagi dalam keadaan tidak berapa segar kerana baru lepas mengharungi keadaan kewangan negara yang melumpuhkan. Pengurusan syarikat tersebut juga membuat keputusan menjemput seorang penyanyi terkenal untuk menyampaikan sebuah lagu sempena pelancaran tersebut.

Pekerja syarikat yang mendapat tahu perkara tersebut menjadi marah. Mereka baharu sahaja diberitahu dengan berita yang amat pahit. Pekerja syarikat berkemungkinan besar tidak akan diberi bonus kali ini kerana syarikat sedang melalui masalah, malah negara keseluruhannya mengalami masalah. Pekerja menjadi semakin kecewa dan marah. Beberapa produk syarikat dirosakkan. Syarikat semakin menghadapi cabaran kerugian. Dalam satu majlis, sewaktu makan, seorang eksekutif senior memberitahu saya bahawa syarikat membayar sebanyak RM33,000 kepada penyanyi tersebut. Beliau turut menunjukkan mimik muka dan bahasa badan tidak puas hati.

Saya kata kepada beliau, apa kata dia ambil RM33,000 itu, pergi ke serata negara, cari seramai 33,000 orang, tawarkan kepada mereka RM1 jika mereka sanggup duduk dihadapan TV selama 1 jam sewaktu tayangan program pelancaran produk syarikatnya. Katakan, anda tidak perlu hiraukan dengan kos mencari 33,000 orang itu dan masa yang digunakan.

No comments: