Wednesday, March 05, 2014

Sebentar tadi, saya berbual agak lama dengan kawan lama. Selepas minum kami sambung dalam kereta. Topik berkisar sekitar keberkesanan organisasi Islam dalam menangani arus zaman.

Perkara pokok ialah, kenapa organisasi Islam lambat berkembang, tidak mempunyai pemimpin yang mampu membawa organisasi ke tempat yang dituju, lembab dalam menangani cabaran semasa.

Beberapa hari lepas saya ada komen di FB seorang rakan yang memberi mesej inginkan perubahan. Saya titipkan pendapat, para pemimpin yang dipilih adalah cerminan ahli yang memilih. Jika dalam mana-mana pemilihan, lebih 80% yang dipilih semula adalah wajah lama, maka mesej perubahan tidak berlaku.

Persoalannya, adakah ia akan berlaku?

Jawapan sebenarnya ada pada para pemimpin. Jika mereka sedar bahawa mereka dilantik sebagai pemimpin dan bukan sebagai 'khadam' (istilah yang ingin dipopularkan dalam proses demokrasi di Malaysia), maka mereka seharusnya bertindak sebagaimana dimaksudkan oleh perkataan tersebut - memimpin.

Memimpin bererti berada di hadapan, cari jalan dan buka laluan untuk mereka yang berada di belakang, bukan mengikut apa yang diberitahu oleh mereka dibelakang. Jika seseorang yang memegang jawatan pemimpin takut untuk bertindak sebagai pemimpin, malah menunggu 'lampu hijau' dari belakang, maka mereka bukan berkelakuan sebagai pemimpin, tetapi tidak lebih daripada sebagai pemandu bas henti-henti, yang berhenti setiap kali loceng ditekan oleh penumpang. 

No comments: