Friday, December 03, 2010

Dakwah dan kuasa

1. Seringkali bila saya mendengar khutbah Jumaat dan membaca pelbagai komen dalam pertukaran pendapat, yang kadangkala mirip kepada 'pertengkaran' dalam Facebook, saya cuba mencari sebab kenapa golongan pencinta Islam masih belum mampu membawa kemenangan kepada Islam.

2. Hari ini, sepertimana telah berlaku beberapa kali sebelumnya, minda saya dihujani rasa agar diluahkan pekara-perkara berikut untuk tatapan mereka yang prihatin dalam kancah dakwah.

3. Mungkinkah tumpuan para pendakwah kepada perkara semasa menjadikan mereka kurang beri tumpuan kepada penerapan iman dan peningkatan taqwa?

4. Dari tiori psikologi, bila perkara/idea yang sama diulang-ulang, terutama bila ianya berlaku dengan cara yang sama, atau suara dengan nada yang sama, perkara/idea itu akan menjadi sebati dengan minda separa sedar dan menjadi 'tabiat'. Jika perkara yang dibincang saban hari ialah tentang hal-hal yang boleh meningkatkan iman, maka keimanan boleh bertambah kukuh. Jika perkara politik yang dibincang saban hari, maka yang kukuh ialah kepercayaan politik itu.

5. Ramai, dan sememangnya tidak semua, pendakwah di Malaysia yang begitu rapat dengan maslahah politik tempatan, dan menjadi agenda mudah untuk berada pada peringkat tinggi dalam hirarki minda.

6. Tumpuan dakwah ialah menyeru kepada keimanan dan ketakwaan. Dakwah erti menyeru supaya datang.

7. Tumpuan politik ialah mendapatkan kekuasaan. Dalam suasana konflik yang berlaku dipentas, banyak mesej ditumpukan kepada kelemahan dan kesalahan lawan politik. Mesej dakwah banyak kali ditenggelamkan oleh mesej perebutan kuasa. Menonjol yang salah lebih banyak daripada menonjol yang benar. Kadangkala sengaja tidak menonjolkan yang benar, atau menidakkan yang benar, serta meneybunyikan salah sendiri. Ini bukan metod yang diterima untuk dakwah Islam.

8. Benar, dakwah dan politik, dalam pemahaman kini, tidak boleh dipisahkan. Namun matlamat utama akan menjadi agenda utama, dan menjadi agenda tinggi dalam minda, seterusnya dalam jelmaan sebagai tindakan individu serta kumpulan.

9. Tidak adanya istilah politik (siasah) dalam al-Qur'an dan hadis sebaiknya menjadi bahan kajian bijak pandai yang membahaskan metodologi penyampaian mesej ketuhanan, untuk menilai semula bentuk keterlibatan dalam kancah itu. Tulisan al-Mawardi sebagai antara rujukan utama keperluan melibatkan diri dalam politik harus dinilai semula dalam usaha mencari bentuk keterlibatan yang lebih hampir kepada seerah Rasulullah s.a.w.

10. Banyak kekeliruan berlaku dalam kancah pertarungan politik. Bila Yusuf alQardawi menulis sebegini, "Democracy is the simplest and proper way to achieve the aims of a noble life, to be able to invite all to Allah and Islam, to be able to call others to Iman without having our souls being imprisoned and our bodies sentenced to be executed by hanging. It is the space for a free and honourable nation to have the right to choose, evaluate the ruler, change governments without coups and without bloodshed," ia tidak seharusnya diterima tanpa persoalan. Ada konflik yang perlu dijelaskan.

11. Dakwah adalah aktiviti yang melibatkan masa. Kemana masa diutamakan, disitulah tumpuan minda dan tenaga dikerahkan, begitulah juga kerapatan kepada keimanan dan ketakwaan.

No comments: