Monday, January 26, 2009

Helpless Lawmen

I received an email from a friend relating his encounter with a group of youngsters- I don't like to brand them, but identify I must - called Mat Rempits.

"Mat dan Minah Rempit di pantai barat xtakut kat polis pun!! Depa ni layak jaga masa PRK saja, nak hambat yang merempit? Payah, nak cegah rempit, toksah cakap la. Pernah satu pagi raya qurban lalu lebih kurang kul 3 pagi aku pi Stesen K/api Tepen ambik anak dia balik naik keretapi dari KL aku balik dulu sekeluarga ngan kereta sehari sebelumnya, sampai simpang jln Kamunting/Kg.Jana (kg mak metua Wak Khair Toyo kita) aku nampak banyak sangat orang berkumpul atas jalan aku ingat ada kemalangan rupanya depa anak-anak muda atas motosikal dok tengok mat rempit berlumba, aku tepon balai polis Kamu(xxxx) apa depa jawab, "kami xleh buat apa dah, kalau pi depa balin batu, aku kata kalau aku tulih kat TS Musa Hassan mintak tulun FRU atau PGA kepong mat rempit ni apa macam? Depa kata stuju dan kami akan sokong cadangan tuan tu....sampai macam tu sedih sungguh aku dengak!"

If the empowered people, with the backings of the enforcement laws, are feeling helpless, what we, the people on the street can do about it?

No comments: